tisdag 23 december 2008

Julen, påtvingad köpglädje?

Ja, imorgon är det julafton och eftersom vi är så jävla hypade över det, sätter man en stor press på sin omgivning med presenter och liknande. Det är som o hälla pengar i en dokument förstörare för inget som man får varar särskilt länge. Men som de säger, det är ju tanken som räknas när man ger bort något. Njae jag tror inte alltid det, inte när tanken är "så dyrt som möjligt och så mycket som möjligt", det är ingen bra tanke och jag ser många som tar det beslutet när de är ute och handlar julklappar.

När jag handlar julklappar så försöker jag tänka på om personen ifråga behöver den här presenten? Är den användbar för den här personen? Om man tänker så försvårar man sin julklappshandling rejält eftersom alla säger "åååh nej du behöver inte köpa nått till mig blablabla" It's the infamous omvänd psykologi i allra högsta grad. För de säger egentligen, köper du inget så blir jag missnöjd. jag har funderat på att inte köpa några julklappar alls, men jag hatar att vara "the bad guy" så jag är la mer eller mindre tvingad av mig själv.

Många ser julen också som en möjlighet att få vad de vill ha, till exempel de som bara får pengar. Eller bortskämda ungar som äntligen kan gnälla till sig i princip vad de vill. Jag hatar när folk är så giriga och bara tänker på vad de får och inte på de som ger dem "sakerna". Fast de värsta är ju de som blir missnöjd när de väl FÅR saker!! Dem vill man ju bara slå ner dom med en spade eller liknande. Om du har fått en sak, VAR NÖJD OCH SLUTA GNÄLL. Va glad att du ens FÅR något, det finns fan folk som inte får nått alls eller ens vet vafan en present är. Fine, om du får två likadana presenter har du inget val i princip, men för guds skull ta något liknande om du byter ut det!

Det är det julen är till för ungefär, ge presenter/få presenter. Det är ingen som tänker på att fira med familjen, eller ens träffa dem, nej det är presenterna som gäller. Varje dag hör jag folk som gnäller, "uh ger mig aldrig nått, så jävla snål" eller "jag får aldrig något det är så jävla dåligt" Var fan glad över att du ens firar jul, det är fan något speciellt, det är inte ofta radion får en anledning att minska antalet låtar i deras spellista till ungefär 5 jul låtar som spelas om och om igen. Det är inte vanligt att man träffar nästan hela släkten på en och samma dag. Det är en speciell dag/högtid för oss sk kristna.

Bottomline, man borde inte tänka på vad man får, utan vad man ger, eller hur det går till. Jag själv, är i ett desperat läge just nu, jag vet inte riktigt vad jag ska köpa till min nuvarande flickvän, vilket får mig att hamna i den situationen som jag nämnde innan. Så idag, hoppas jag att jag kan få något tips om vad jag ska köpa. Hon är den enda jag tänker köpa något till eftersom alla envisas med att säga "Nä, du behöver inte köpa något till mig." Nä, då blir det inget, jag tänker inte anstränga mig för någon som inte uppskattar det, känns väldigt onödigt. Oj, nu blev det väldigt mycket text här bäst att avsluta.

Jag, Victor Bexell önskar er alla en trevlig Jul och hoppas att ni inte tänker på vad ni ska få utan vad ni ska ge istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar