onsdag 7 januari 2009

Tåg, obekvämt miljövänligt?

Tjoflöjt jag har inte bloggat på ett tag nu. Det beror mest på att det har vart jul och nyår och andra saker som har hindrat mig. Jag kommer få mer tid nu att klaga när skolan har börjat igen.

Tågresan är en mardröm, i alla fall dit var den det. Jag tvingades sitta bredvid en mamma vars unge som var kanske… 6 månader, hade tydligen en väldigt jobbig dag. Ungen satt o skrek, NON-STOP i två timmar. Plus att tåget var så fullt så jag eller mamman inte kunde flytta mig. När jag säger att tåget är fullt, då menar jag att det inte går och GÅ på toaletten ens. Jag såg visserligen på mamman att hon kände sig illa till mods när hon tittade på mitt lidande. Jag låtsades som ingenting och kämpade hårt för att hålla kontroll på mig själv. Jag hörde ett antal fnissningar från mina medpassagerare vilket gjorde det ännu svårare att hålla ilskan inne så att säga. Samt att jag inte fick skrivet NÅTT pga. ungen som inte kunde sluta skrika mig rakt i örat. Plus att det var en kille som hade väldigt svårt att andas eller något för han flåsade något otroligt och jag märkte att han fick många sneda blickar av mina medpassagerare. Vad gör man då i en sådan situation? Bli arg? Hjälpa mamman? Nja det är bättre att hålla det inom sig och sen let it flow på bloggen, om man nu har någon. Det är nog därför ingen som jag känner gillar att åka tåg. Jag brukade åka tåg väldigt mycket men tydligen hade jag väldigt tur med mina platser och tider. Det är inte så bekvämt längre, det är som att gå på het kol, smärtsamt. Man måste antingen åka, tidigt på morgonen eller sent på kvällen, men då envisas SJ med att ha 3-4 byten på vägen, och det tar en JÄVLA tid att åka också, ca 4-6 timmar. Så jag förstår att det är fullt på just de tågen och jag förstår folk som gillar och klottra på tåg, tanken har slått mig efter denna resa.

Det gör mig så irriterad att när vi lever i ett sådant modernt samhälle, att man inte kan… utnyttja de resurser vi har på något så miljövänligt som tåg. Det släpper inte ut NÅGRA avgaser och det enda man måste göra, är att lägga en liten räls som inte tar någon arbetskraft eller jobb för att göra. Det går på elektricitet, miljövänligare kan det inte bli och regeringen ger INGA pengar till SJ för att förbättra. Det är så synd, kan inte Sverige föregå med lite gott exempel någon gång? Mer tåg till folket säger jag!

2 kommentarer:

  1. haha jag vet vad vi kan göra, istället för att rita på tåget :P Sök på KNITTA på typ youtube eller nått :D

    SvaraRadera
  2. din jävla nolifer p12 blixtbög

    SvaraRadera